Velikonoční oratorium
sobota 27.4.2019 od 19:00Kostel Narození Panny Marie, Štípa, Zlín
Předprodej byl ukončen
První verze díla byla uvedena jako kantáta pro Velikonoční neděli v Lipsku 1. dubna 1725 pod názvem Kommt, gehet und eilet. Vznikla ze světské kantáty Entfliehet, verschwindet, entweichet, ihr Sorgen, (BWV 249a), z níž je dochováno pouze libreto. Následovala verze v roce 1735, kde již dílo bylo označeno, jako oratorium a v ještě pozdnější verzi ze čtyřicátých let byl ve třetí části oratoria rozšířen duet o čtyřhlasý sbor.
V oratoriu vystupují čtyři postavy: Šimon Petr (tenor) a apoštol Jan (bas), kteří se objevují hned v prvním duetu. Zjišťují, že je hrob, do kterého pohřbili Ježíše prázdný. Zde se setkávají také s Marií Magdalénou (alt) a „druhou Marií“, Marií Jakubovou (soprán). Sbor se – kromě rozšíření úvodního duetu – objevuje pouze v závěru oratoria.
Bach pro dosažení slavnostního charakteru obsazuje v orchestru trubky, tympány, hoboje, včetně d’amore, fagot, flétny (zobcové i příčné) a samozřejmě smyčce s continuem.
CZECH ENSEMBLE BAROQUE CHOIR & ORCHESTRA
SOLI:
sbormistr: Tereza Válková
koncertní mistr: Peter Zajíček
dirigent: Roman Válek
DURATA:
60 minut bez přestávky
V německém originále
PROGRAM KONCERTU
J. S. Bach: Lobet den Herrn, alle Heiden | BWV 230
J. S. Bach: Oster-Oratorium D dur | BWV 249
· Sinfonia
· Adagio
· Duetto (TB) e Coro: Kommt, eilet und laufet; Duetto: Komm, gehet und eilet
· Recitativo (SATB): O kalter Männer Sinn!
· Aria (S): Seele, deine Spezereien
· Recitativo (ATB): Hier ist die Gruft
· Aria (T): Sanfte soll mein Todeskummer
· Recitativo (SA): Indessen seufzen wir
· Aria (A): Saget, saget mir geschwinde
· Recitativo (B): Wir sind erfreut
· Chorus: Preis und Dank
CALDARA & HÄNDEL - 27. dubna od 19:00, Kostel sv. Janů, Brno
Tůma: Nešpory - 22. května od 19:00, Kostel sv. Janů, Brno
BENDA: MÉDEA - 20. června od 19:00, Besední dům, Brno
Juditha Triumphans - 14. září od 19:00, Besední dům, Brno