Předprodej byl ukončen

Divadlo kjógen - samurajská komedie
DIVADLO

Divadlo kjógen - samurajská komedie

čtvrtek 6. prosince od 19:30
Rosnička restaurant, Brno

O akci

Srdečně zveme na představení Divadla kjógen, které se bude konat v Klubu Rosnička na Jana Nečase 1 v Brně Žabovřeskách.

Přijdťe si s námi užít večer s tradiční japonskou komedií kjógen. Zhlédnout budete moci dvě hry, Čidori (Kulíci) a Kaki jamabuši (Horský asketa zlodějem tomelů).

Čidori
(Kulíci)
Bez peněz do hospody nelez... Co však má sluha dělat, když dostal od pána nařízeno obstarat soudek sake, přestože pán nemá žádné peníze? Odmítnout příkaz pána nelze, tak se Tarókadža musí snažit. A také se snaží. Tančí, zpívá, vypráví, jen aby obchodníka se sake zabavil a to sake nakonec... Tedy, na konec se přijďte podívat 6.12.
Kulící jsou daším mezníkem v repertoáru MDK. Ač tak na pohled vůbec nevypadá, hra je velmi náročná, hlavní postava je po celou dobu v akci a nemá okamžik na vydechnutí. To samozřejmě proto, aby ho neměl ani divák a kuriozní proud Tarókadžova eskamotérství si užil zcela unášen dějem.

Kaki jamabuši (Horský akseta zlodějem tomelů) - Zloděj tomelů je jednou z nejkratších, nejjednodušších, ale zároveň i nejčastěji uváděných japonských frašek. Horský asketa, vracející se z pouti po svatých místech v horách Ómine a Kacuragi (skutečná poutní místa japonské esoterické školy šúgendó), dostává hlad, vyšplhá na strom a začne krást tomely. Nachytá jej však sadař. Pobaven neumělou snahou askety ukrýt se na stromě, si z mnicha pořádně vystřelí.

Více informací

Kjógen (v překladu „bláznivá“ nebo „umně vyšperkovaná slova“) reprezentuje komickou divadelní formu, která se vyvinula, stejně jako divadlo nó, z původně čínských her sarugaku. Rozkvětu dosáhl tento žánr v polovině 14. století a v nepřerušené tradici je provozován do dnešních dnů. Slovo „kjógen“ je samo o sobě většinou chápáno jako výraz označující samostatnou komickou divadelní hru, tradičně vkládanou mezi dvě hry divadla nó.

Dokumenty zaznamenávající existenci frašek kjógen nacházíme v Japonsku již ve 12. až 13. století, avšak opravdovým vybroušením prochází tento žánr v období EDO (1600 – 1868), kdy díky trvající společenské poptávce po „ideálním dramatickém umění uspokojujícím kulturní život vládnoucí vrstvy samurajů“ mají protagonisté kjógenů dostatečné časové i finanční možnosti nerušeně pracovat na zdokonalování žánru i vlastní herecké techniky. Výsledným produktem je pak komediální žánr, který se hloubkou zpracování hereckých postupů a estetickou úrovní výrazových prostředků blíží evropské opeře či vážné hudbě spíše než komediím, jak je známe z naší kulturní tradice. Kjógen však není toliko historickým reliktem japonského středověku: právě kvůli své technické dokonalosti si dokázal nalézt zcela nové publikum i v moderním Japonsku. Od roku 2001 je kjógen jako žánr zařazen na seznam světového kulturního dědictví UNESCO jako “MASTERPIECES OF THE ORAL AND INTANGIBLE HERITAGE OF HUMANITY”.