Předprodej byl ukončen

Otomo Yoshihide (JP) ⦁ IQ+1
HUDBA Punk / Elektronika

Otomo Yoshihide (JP) ⦁ IQ+1

čtvrtek 3. října od 20:00
Divadlo 29, Pardubice

O akci

Velké splacení dluhu - do ČR přijíždí vůbec poprvé legenda současné (nejen) japonské hudby Otomo Yoshihide! Support mu bude dělat česká superskupina IQ+1.

Více informací

Otomo Yoshihide (*1959) je nejenom legendárním skladatelem, kytaristou, turntablistou, ale bezesporu jednou z nejdůležitějších a formativních postav soudobé hudby vůbec. V japonském kontextu patří do generace výjimečných a silných tvůrců jako jsou Merzbow či Keiji Haino, ale jeho schopnost obsáhnout prakticky celé hudební univerzum jej řadí spíše na úroveň Johna Zorna či Mikea Pattona.

Asi neexistuje pole, jehož by se jako skladatel nedotknul, významný hudebník z nezávislé scény, s nímž by nespolupracoval – zde zmiňme Christiana Fennesze, Thurstona Moora ze Sonic Youth, Orena Ambarchiho, Billa Laswella, Jima O'Rourkeho nebo Davida Sylviana, ale i téměř všechny, kdo na japonské scéně zanechali od 80. let viditelnou stopu.

Ačkoliv se jeho hudební svět ze západní perspektivy může jevit jako bytostně rozporný a eklektický, z hlediska japonského uvažování je spíše komplementární, protože spájí zdánlivě neslučitelné přístupy k hudbě. Zatímco v 90. letech minulého století a na počátku nového milénia Otomo Yoshihide kraloval noise rockové scéně s projektem Ground Zero s přesahy k revoluční čínské opeře anebo k ozvukům typických soundtracků akčních filmů či jinglů televizních reklam, svoji schopnost instantně komponovat dosvědčil řadou spoluprací s dalšími tvůrci na pomezí hlukové hudby, volné improvizace (mj. Bob Ostertag, Jon Rose či eRikM), ale také extrémně zredukované a ztišené hudbě v projektech I.S.O. a Filament.

S jemným zpožděním se začal vyznávat ze své lásky k jazzu (Otomo Yoshihide's New Jazz Ensemble), bebopu, filmové hudbě a divadlu kabuki, přitakával písňovým tvarům (např. spolupráce s Kahimi Karie) a začal vytvářet i líbezné filmové soundtracky.

Otomo Yoshihide dokáže oscilovat mezi křehkými sóly, citacemi různých skladeb, aby nakonec veškerou jemnou hru na zmíněné nástroje byl schopen přehlušit hlukovými palisádami s rafinovanou strukturou či rafinovanou bestialitou hudebníka, který při hře neukáže jinak než kamennou tvář anebo lehce pobavený úsměv plachého melomana.

V D29 představí Otomo Yoshihide své kytarové a gramofonové sólo.

⦁⦁⦁

Po dlouhých šesti letech od vydání eponymního alba (mj. nominovaného na cenu Vinyla) letos ohlásil label mappa radostný návrat intergalaktického tělesa IQ+1 zpět na planetu Zemi. Po letech pokusných experimentů, bočních improvizačních misích a sólových výletů vydal tento český all star band v únoru LP desku Conversaphone Plus.

Album už stačil slovutný Marc Masters zařadit mezi nejlepší experimentální nahrávky Bandcampu, skladby IQ+1 se objevily mj. na vlnách BBC a NTS Radio i na kompilaci prestižního The Wire: Adventures In Modern Music.

Aktuální sestava IQ+1 ve složení George Bagdasarov (Ukamau, Pražský improvizační orchestr), Veronika Hladká (PIO), Jara Tarnovski (Gurun Gurun, Wabi Experience), Petr Vrba (Poisonous Frequencies, PIO) a Michal Zbořil (B4, PIO) pokračuje se stejnou filozofií, s jakou projekt v roce 2010 vznikl – tedy ryzí impro, které se řídí pouze akustickými dispozicemi prostoru, v němž hraje, a náladami a časovými možnostmi jednotlivých členů. Nenajdeme tu žádného kapitána, který by určoval momentální kurz či žánrová omezení, zvukovou či hráčsku hierarchii. Strategie zůstávají nezměněné, stejně jako nástrojová různorodost a autentické nadšení ze živého hraní.

Conversaphone Plus není nic menšího, než nekompromisní elektroakustická zpráva o vitálním stavu české impro scény, která se vyhýbá iritující nástrojové exhibici a egocentrické hluchotě. A nic víc, než pokus propojit zvukovou geologii s astrálním nasloucháním.

https://mappa.bandcamp.com/album/conversaphone-plus