Mozart - Requiem
HUDBA Jazz / Blues / Klasika, UMĚNÍ

Mozart - Requiem

úterý 19. listopadu od 19:00
Kostel sv. Jana Křtitele, Kroměříž
Vstupenka do mobilu
od 100 bez dalších poplatků do 240 Zobrazit ceny

Zaplatit můžeš kartou, převodem nebo PayPalem

předprodej končí 19. listopadu

Základní vstupenka

Základní cena 240 Kč Koupit

Zlevněná vstupenka

Sleva se vztahuje na děti do 12 let, studenty po předložení průkazu ISIC, seniory a držitele průkazu ZTP a ZTP/P (doprovod zdarma).

Základní cena 150 Kč Koupit

Speciální (ZUŠ, sbory)

Základní cena 100 Kč Koupit

Zaplatit můžeš kartou, převodem nebo PayPalem

O akci

PROGRAM:

W. A. Mozart: Requiem d moll (KV 626)

L. Mozart: Sinfonie di Camera (D17)

 

Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir

Roman Válek - dirigent

Elen Machová - koncertní mistr

Tereza Válková - sbormistr

SOLI: Markéta Böhmová, Monika Jägerová, Jakub Kubín, Jiří M. Procházka aj.

Více informací

Jen těžko by se ve světovém hudebním repertoáru hledala skladba opředenější větší dávkou tajemství a spekulací, jako Mozartovo Requiem. Moderní hudební věda prokázala, že většina z fikcí kolem této skladby má mnohem prozaičtější pozadí. Hudba na objednávku byla v Mozartově době zcela běžným způsobem vzniku hudebního díla. Dnes už víme, že oním tajemným mužem, či snad jeho poslem, nebyl v žádném případě údajný Mozartův sok Antonio Salieri, ale hrabě Walsegg, pod jehož jménem bylo také dílo poprvé uvedeno roku 1793 ve Vídeňském Novém Městě.

Dokonalým, i když působivým zkreslením skutečnosti, byl Formanův film Amadeus, v němž Salieri odezírá poslední Mozartovy tóny na jeho smrtelném loži. Byl to zcela někdo jiný, a to Mozartův žák Franz Xaver Süsmayer, který mistrovi pomáhal už s dokončením korunovační opery Titus pro Prahu a který pomohl dopsat i Requiem až po začátek Lacrimosa. Po Mozartově smrti dílo podle skladatelových skic a vlastní invence dokončil.

Při prohlídce hudebního materiálu Mozartových částí Requiem zjistíme, že nemocný Mozart volil starou neobarokní formu mše, kterou bohatě využíval ve svém Salsburském období. Použití bassa continua, zdvojení nižších hlasů trombony, forma fugy i konkrétní citace Händela – to byl jistě výraz největší úcty ke skladatelům vrcholného baroka, ale také úsporné a geniální využití známého hudebního materiálu. Vždyť Mozart znal Mesiáše zpaměti a vytvořil jeho klasicistní transkripci.

Přes tyto reálie zůstává Requiem stejně jako ostatní Mozartova hudba naprosto výjimečným duchovním dědictvím spojující staletí.