Předprodej byl ukončen

J.S.Bach: Kantáty
HUDBA Jazz / Blues / Klasika

J.S.Bach: Kantáty

sobota 15. srpna od 18:00
Kostel sv. Petra a Pavla, Kelč

O akci

Závěrečný koncert 18. ročníku Letní školy barokní hudby

PROGRAM: Johann Sebastian Bach: Kantáty BWV 140 a BWV214

ÚČINKUJÍ: studenti a lektoři Letní školy barokní hudby

DIRIGENT: Roman Válek

 

Zlevněné vstupné:

děti do 12 let, studenti po předložení průkazu ISIC, senioři a držitelé průkazu ZTP a ZTP/P (průvodce zdarma)

Více informací

Mnoho ze světských kantát Johanna Sebastiana Bacha se nedochovalo do dnešní doby. Každopádně právě podle světských kantát, které byly psány kromě němčiny také v italštině a v některých vystupují postavy z řecké mytologie, si můžeme udělat představu o tom, jak by asi vypadala opera z Bachovy dílny, kdyby nějakou napsal. Lipské publikum, které od roku 1720 postrádalo vlastní operní dům, mohlo díky Bachovým „hudebním dramatům“ prožít něco z toho, co nabízela královská opera v Drážďanech. Zde ovšem podobnost s operou končí. Sborové věty Bachových světských kantát, stejně, jako árie i recitativy jsou mnohem propracovanější, než bylo zvykem u tehdejších operních partitur, ale jejich výraz, výpověď a účinek nejsou o nic slabší. Způsob, jakým Bach v kantátě 214 zvukomalebně vyjadřuje „řinčící kov“ svědčí o jedinečné fantazii, technické vytříbenosti a vysloveném smyslu pro efekt.

Kantáta BWV 214 byla zkomponována v roce 1733 na počest 34. narozenin Polské královny Marie Josefy. Proto je známá také jako Glückwünschkantate zum Geburtstag der Königin. Provedena byla poprvé 7. prosince 1733. Autor textu je neznámý. Pro Bacha bylo zřejmě jen logické, že hudba určená k oslavě narozenin v královské rodině mohla sloužit jako hudba k svátku Narození Páně a tak se kantáta 214 dočkala přepracování ve Vánočním oratoriu BWV 248 v roce 1734.

Podobně, jako své církevní kantáty, dokončoval Bach i světská příležitostná díla často na poslední chvíli. Například partitura „Tönet, ihr Pauken“ byla podle jeho vlastní závěrečné formule hotova teprve den před svým provedením.

Protipól této světské kantáty bude tvořit tradiční kantáta duchovní BWV140 „Wachet auf, ruft uns die Stimme“ z roku 1724, ale také zde nalézáme styčné body s operou. Neznámý autor doplnil předepsaná biblická čtení na danou neděli o poezii založené na látce Písně písní. Nové texty se vyskytují v dramatických recitativech a „milostných duetech“, kde právě nalézáme paralelu s tehdejší lipskou operou.