Oldřich Janota • Romanovská/Tichý/ Hrubý/Kugel & H.Blažíková
HUDBA World music / Ethno / Folk / Jazz / Blues / Klasika / Spirituální

Oldřich Janota • Romanovská/Tichý/ Hrubý/Kugel & H.Blažíková

středa 30. června od 19:00
Zámek Pardubice, Pardubice
Vstupenka do mobilu
od 100 bez dalších poplatků do 200 Zobrazit ceny

Zaplatit můžeš kartou, převodem nebo PayPalem

do konce předprodeje 9 dní

Základní vstupenka

Základní cena 200 Kč Koupit

vstupenka pro držitele ISIC, IYTC, ALIVE, ZTP

k dostání pouze na místě na základě předloženého průkazu

Základní cena 100 Kč

Zaplatit můžeš kartou, převodem nebo PayPalem

O akci

D29 se na dva dny přesouvá na pardubický zámek. První večer se představí nezaměnitelný hudebník a básník Oldřich Janota a akustické improvizační trio Romanovská Tichý Hrubý s hvězdnými hosty,  německým bubenickým mágem Klausem Kugelem a světoznámou sopranistkou a hráčkou na gotickou harfu Hanou Blažíkovou.

Stará hudba v novém hávu? Nová hudba ve starém? Něco úplně jiného? Na tyto otázky odpoví možná trochu nečekané spojení mezinárodně renomované sopranistky Hany Blažíkové a improvizačního tria Romanovská Tichý Hrubý, které spojilo své síly s přední osobností evropské jazzové a experimentální scény německým bubeníkem Klausem Kugelem. Kromě volné improvizace jsou na programu i skladby Gaspara Fernandese (1566-1629), Gillese Binchoise (1400-1460) či japonská tradiční hudba.

Sopranistka Hana Blažíková absolvovala Pražskou konzervatoř ve třídě profesora Jiřího Kotouče (2002). Vystudovala také hudební vědu a filozofii na Karlově univerzitě v Praze. Ovládá hru na středověkou harfu a basovou kytaru. V současné době se specializuje na interpretaci středověké, renesanční a barokní hudby. Koncertuje s předními světovými soubory specializovanými na starou hudbu, například Collegiem Vocale Gent, Bach Collegiem Japan, pražským Collegiem 1704 a spolupracuje s významným anglickým dirigentem Sirem Johnem Eliotem Gardinerem.

Více informací

Kvarteto Romanovská Tichý Hrubý & Kugel se věnuje převážně volné improvizaci. Hudebníci sami i hudební nástroje, které k improvizaci využívají, mají velmi rozdílný hudební background. Anna Romanovská má klasické hudební vzdělání a silný vliv na ni jistě má soudobá hudba, v jejímž teritoriu se převážně pohybuje. Japonská třináctistrunná citera zvaná koto, na níž Anna kromě houslí hraje, přináší do celkového zvuku orientální nádech. Petr Tichý, jehož hudební základy položilo studium jazzového kontrabasu na Konzervatoři Jaroslava Ježka a na jazzovém oddělení pražské HAMU, ve svém multižánrovém přístupu k hudbě přiznává i kořeny v lidovosti, folkloru a folku. Klarinetista Michal Hrubý a jeho punkově folklorní hudební základ, rozšířený o nevšední hudební znalosti napříč staletími i hudebními styly, kongeniálně doplňuje celek o nezbytný prvek nečekaného.

Klaus Kugel je německý bubeník a perkusista, patří k nejlepším evropským bubeníkům. Vedle hry na klasickou bicí soupravu Kugel vytváří také pozoruhodné perkusivní nástroje a objekty, které inovativně začleňuje do své hry. Klaus Kugel spolupracuje s předními hráči světové jazzové a improvizační scény jako jsou např. ruský klavírista Vjačeslav Ganělin, američtí saxofonisté Joe McPhee, Ken Vandermark nebo Charles Gayle, polský klarinetista Waclaw Zimpel, švédský pianista Bobo Stenson nebo americký trombonista Stewe Swell.

Hana Blažíková – zpěv, středověká harfa
Anna Romanovská – housle, koto
Michal Hrubý – klarinety, flétny
Petr Tichý – kontrabas
Klaus Kugel – bicí nástroje



Neúnavný hledač neprošlapaných cest, nezaměnitelný zpěvák a kytarista Oldřich Janota začal vystupovat v sedmdesátých letech s folkovými baladami. Hrál s Jakubem Nohou a dalšími hudebníky ve skupině Pentagram. Hledání nových výrazových možností ho vedlo k založení souboru Mozart K. s nezvyklým nástrojovým obsazením a později k práci s experimentálním rockem a minimální hudbou ve spolupráci s  Pavlem Richterem a Lubošem Fidlerem. Koncem 80. a počátkem 90. let byl členem improvizačních sdružení Jiná rychlost času a  Společenství PAN a své první desky natočil za doprovodu viol da gamba Ireny a Vojtěcha Havlových. Od počátku 90. let vystupuje Janota především sólově s kytarou.

Jeho nynější repertoár tvoří jak starší písně, tak především nová, repetitivními postupy a etnickou hudbou ovlivněná tvorba. Oldřich Janota si složitými cestami došel k prostotě v hudebním i slovním vyjadřování. Říkejme tomu třeba folkový minimalismus, ale pojmenovat a definovat něco tak křehkého a neuchopitelného je obtížné. Zahloubaný hlas Oldřicha Janoty nás zavádí do velmi subtilního světa představ a pocitů, kde každé slovo má kouzelnou moc vyvolat další asociace.