Sbírka na poničenou výstavu po Tomové autonehodě
neděle 3. 10. 2021 od 23:30Kino Panorama, Kyjov
Předprodej byl ukončen
V pondělí 6. září při převozu nádherné výstavy autentických československých plakátů se stala vážná autonehoda a náš kolega a kamarád Tomáš Sytař se vyboural nedaleko od Brna. Řidič se podruhé narodil, plakáty takové štěstí neměly.
Sedm plakátů se znehodnotilo, a protože nechceme Terryho ponožkám, kterých si moc vážíme, zůstat nic dlužni, rozhodli jsme se uspořádat sbírku na zaplacení škody.
Celková cena je 21.000 Kč, budeme rádi, když nám pomůžete a na výstavu přispějete. Pokud něco zbyte, uspořádáme pro Tomáše oslavu druhých narozenin!
Uspořádat sbírku bylo naše rozhodnutí, stejně jako sami trváme na tom, že chceme Terryho ponožkám zaplatit vzniklou škodu v plné výši, byť to po nás nebylo vyžadováno.
Plakáty jsme po dohodě s panem Rajčanem z Terryho ponožek nechali znovu zarámovat, a navzdory jejich poničení, je můžete od čtvrtka 23. září vidět v kyjovské Pražírně.
"Kdo chce zabít Tomáše?"
Výstava plakátů ze sbírky Terryho ponožek
O výstavě:
Filmové plakáty 60.-80. let
Návrhům filmových plakátů se v těchto letech věnovali významní českoslovenští výtvarníci. Díky specifické atmosféře v tehdejším Československu, kdy neexistovala komerční reklama ani trh, mohly vznikat filmové plakáty naprosto odlišné od soudobé plakátové produkce, jež existovala v ostatních zemích Evropy (kromě Polska, kde tradice autorských filmových plakátů požívala podobně privilegovaného postavení jako v Československu).
V západní Evropě a v USA okupoval výlepní plochy a vitríny kin hlavně komerční, hollywoodský plakát, propagující především tváře herců; plakát výhradně ilustrativní a popisný. Výtvarníci v těchto zemích se mohli svobodně věnovat své volné tvorbě, vystavovat ji, svá díla prodávat, a neměli tak potřebu a důvod hledat své uplatnění na poli užitého umění a plakátu. Producenti a distributoři filmů výtvarníky neoslovovali a výrobu plakátů zadávali především reklamním studiím, jež jako na běžícím pásu produkovala unifikované, neosobní a snadno zaměnitelné plakáty.
Českoslovenští výtvarníci nemuseli za každou cenu na plakátech znázorňovat tváře herců a naopak mohli do svých výtvarných návrhů transformovat jazyk své volné tvorby, mnohdy inspirovaný v té době novými uměleckými směry, jako byly pop art, lettrismus, český informel a další. Z existenčních důvodů (zmiňovaná neexistence trhu s uměním a nemožnost výstav) se plakátové tvorbě, ale i další práci na poli užitého umění (obálky knih, ilustrace apod.), věnovali nejvýznamnější výtvarní umělci té doby, pro něž představovala práce na poli užitého umění jednu z mála možností obživy.
Závěrem děkujeme Terryho ponožkám za pochopení a velmi vstřícný přístup. Moc nás mrzí, že jsme poničili takové klenoty.