Předprodej byl ukončen

Velikonoční koncert
KONCERT / Hudba – Klasika / Umění

Velikonoční koncert

neděle 16.4.2023 od 18:00
Kostel Nanebevzetí Panny Marie, Černošice

O akci

V neděli 16.4. v 18h zazní v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Černošicích
po krátkém úvodu smyčcového tria ve složení Anna Poulová, Václav Polívka a
Jan Poul jedna z nejtěžších a zároveň nejkrásnějších skladeb. Koncert pro
sbor rusko-německého židovského moderního skladatele Alfreda Schnittkeho
čerpá z bohatství pravoslavné hudební tradice a dominuje v něm text
arménského mnicha z 10. století sv. Řehoře z Nareka. Proč si tak náročnou
skladbu, na kterou si řada sborů vůbec neodváží ani pomyslet, Stanislav
Mistr vybral a s Pražskými Pěvci jí provádí, napsal:

"Asi v roce 1985 jsem byl na koncertě moskevského komorního sboru s
Valerijem Poljanskym v Betlémské kapli. Tomuto tělesu autor koncert věnoval.
To, co jsem slyšel, bylo nad moje chápání. Vnímal jsem jen to, že všichni
zpívají do roztrhání těla, že diváci sedí jako přibití a na konci jakoby
zapomněli tleskat. Tenkrát jsem nevěděl, že jednou uslyším tuto hudbu z té
největší blízkosti, jak ji lze uslyšet a dokonce bude vznikat podle pohybu
mých rukou."

Pozoruhodný je i text tisíc let starý a přitom současný. Není to jen vášnivé
vyznání víry, ale i nádherná poezie určená, jak sám sv. Řehoř píše, všem ve
všech zemích, právě narozeným, zralým, i těm nad hrobem, spravedlivým i
hříšným, utěšujícím i truchlícím, soudcům i odsouzencům, kajícným i
pokrytcům, dobrodincům i zlodějům, panenským i milovníkům, mužům i ženám,
jezdcům i chodcům, malým i velkým, poníženým i těm, co ponižují, vládcům i
poddaným, těm, které v čele vlasti může soudit jen Bůh, všem nešťastným i
blaženým.

Jak to sbor zvládá při svém komorním obsazení, kdy často v některých
vypjatých místech každý člen zpívá svůj hlas sám? Stanislav Mistr pracuje se
zpěváky sboru jako se sólisty, učí je využívat všech možností hlasu,
dynamiky, barevnosti. Kromě toho dává velký důraz na osobní dobrou
technickou hlasovou přípravu a rychlé čtení not. Ve výsledku dosahují
Pražští Pěvci zvuku srovnatelného s mnohem početnějšími sbory. Premiéry
obtížných soudobých skladeb Pěvci nacvičí a koncertně provedou, nebo natočí
po nácviku v řádu týdnů, nebo dnů. Ne každému takové náročné prostředí
vyhovuje, stalo se, že nová členka, absolventka konzervatoře v oboru zpěv,
na první zkoušce, kde všichni dostali nové noty, se nedokázala vůbec chytit
a ačkoliv jí nikdo nic neřekl, všichni měli dost starostí sami se sebou, s
pláčem odešla a už nikdy nepřišla. Na druhou stranu kvalita přitahuje, takže
na koncertech sboru často za symbolické honoráře rádi vypomáhají vynikající
profesionální muzikanti. Kdo má rád důkladnou práci, dobrodružství a možnost
dělat hudbu, která není úplně běžně provozovaná, užívá si to.

Hlasovou přípravu Stanislava Mistra využívá i dětský sbor Paleček pod
vedením sbormistrovy manželky Šárky Mistrové, vítěz řady soutěží, který v
Černošicích vystoupil letos v lednu na Tříkrálovém koncertě a jistě ne
naposledy. Uplatní se i při výuce na bohnickém gymnáziu, kde dirigent učí
hudební výchovu. Jeho žáci zpívají a hrají na veřejných koncertech a někteří
se stali členy Pražských Pěvců. Sbormistrova dcera Eliška v Černošicích
několikrát vystoupila jako sólistka na společných koncertech s Černošickou
komorní filharmonií.

Totalita nutí umělce přemýšlet, jak své myšlenky sdělit a vyhnout se
zákazům. Schnittke své dílo, napsané v programově ateistickém SSSR, kde by
skutečný název přinesl potíže, nazval Koncertem pro sbor s nadějí, že
málokteří politruci budou zkoumat jeho text. Jejich následníkům zase dnes
vadí, že autor je, i když ne zcela, Rus a že celé dílo je psané v ruštině.
Což o naší současné společnosti ledacos vypovídá.

Vstupné 200/100 Kč na www.smsticket.cz a 1/2h před začátkem koncertu na
místě. Koncert podpořil Středočeský kraj a farnost Třebotov. Město Černošice
po devíti letech stálé spolupráce letos podporovat koncerty Černošické
komorní filharmonie nebude. Grantový výbor jednohlasně tento projekt
nedoporučil ke schválení a zastupitelstvo jeho rozhodnutí potvrdilo, proto
se zpětně omlouvám za uvedení Města Černošice jako sponzora předchozích
koncertů Tříkrálového a Jers dua, které jsem v dobré víře udělal s náklady
45 000 Kč ze své kapsy.

Dobrá víra vyplývala z podzimního telefonátu předsedkyně grantového výboru, ve kterém podporu projektu ČKF nabídla mému kolegovi s tím, že já jsem byl "problematický" už za "covidu" a teď za války je to ještě horší. Usoudil jsem tedy, že Město Černošice tyto koncerty za cenné pokládá a bude posuzovat jako v minulých letech, včetně loňska, kdy nevzalo zřetel na úsilí grantového výboru protiprávně mi dotaci odebrat, jejich přínosy v poměru k ceně, nikoli odpor jejich pořadatele ke covidistickému teroru a k najímání si k boji USA s Ruskem jeho sousední státy pomocí státními převraty dosazených vlád.

Více informací

Což se projevilo provedením Beethovenovy Deváté na povolení hygieny s upozorněním na nezákonnost nadiktovaných požadavků a na podvod, na kterém se zakládaly, https://www.smsticket.cz/poradatel/akce/23733/nastaveni , Koncertem pro mír s účastí muzikantů ze zemí, jejichž obyvatelé jsou nuceni svými vládami se již devátý rok spolu navzájem vraždit a toto vraždění si platit. A tvrdou a nekompromisní veřejnou kritikou nacismu, zaměřeného proti Rusům a Bělorusům. To je pro černošický grantový výbor (což se ovšem neodvážil přiznat, vymyslel si, že moje koncerty nekorespondují s údaji v žádosti o dotaci a to ještě před jejich uskutečněním, tato pomluva dodnes visí na webu Města Černošice) nepřijatelné. A možná nejen pro něj. Ale moje umění nebude nikdy sloužit omezování svobody, dobyvačným válkám a ponižování kvůli národnosti a státní příslušnosti, jakkoliv je RF pro vládce USA a EU jistě lákavá kořist.

Nashledanou v lepších časech, Václav Polívka

Paříkova 910/9a, 190 00 Praha 9, tel: +420 724 578 031, +420 605 720 158, v.polivka@seznam.cz, www.polivka.biz