Viennese Tuning Times a Giordano Farina v Lednici
CONCERT / Music – Classical

Viennese Tuning Times a Giordano Farina v Lednici

Saturday 16. August At 14:00
Kostel sv. Jakuba Staršího , Lednice
Tickets
Price 200
presale ends 16. August

Details

Viennese Tuning Times: V Lednici  na křídlech baroka a klasicismu s italským charismatem

V sobotu  16 srpna 2025 od 14 hodin zazní kostele sv. Jakuba Staršího v Lednici koncert komorního souboru Viennese Tuning Times, který nabídne odpoledne  plné okouzlujících árií a virtuózních skladeb z pokladnic barokních a klasicistních mistrů – Vivaldiho, Händela, Bacha, Mozarta, Dittersdorfa, Spergera a dalších.

Koncert bude mít hned několik vrcholů.

Prvním bude setkání dvou výrazných pěveckých osobností – mezzosopranistky Ivy Táborské, stálé členky souboru, a speciálního hosta, italského basisty Giordana Fariny.

Iva Táborská, výrazná pěvkyně české barokní scény si získává srdce posluchačů svým uhrančivým, temně zbarveným hlasem, výrazovou citlivostí a hlubokým prožitkem. 

Giordano Farina, sólista renomovaných scén jako Teatro San Carlo di Napoli 
či Teatro Verdi di Pisa a držitel ocenění z prestižních mezinárodních soutěží (například Spoleto, Musica Sacra, Let’s Sing), je vyhledávaným interpretem nejen operních rolí, 
ale i barokního a duchovního repertoáru. Jeho hluboký hudební výraz, kultivovaný projev 
a umělecká přesvědčivost se přidají k pěveckým vrcholům koncertu. 

Dalším z vrcholů  bude Koncert č. 1 pro violon Karla Ditterse von Dittersdorf, dílo plné šarmu, brilance a klasicistní elegance. Na dnes již téměř zapomenutý historický violon jej provede specialista na tento nástroj Sebastian Bretfeld. „Vídeňské“ ladění violonu navrací hudbě 17. a 18. století její původní barvu a zvukovou krásu.

Neméně poutavým momentem bude virtuózní duet pro violon a violu Johannese Matthiase Spergera – dílo, které v podání  Ariany Suleiman Shakh na violu a Sebastiana Bretfelda na historický violon nabídne posluchačům dialog plný emocí,  hravosti a melodické krásy. 

Koncert nabídne výjimečný hudební zážitek s výpravou do světa 17. a 18. století, kdy se hudba rodila v těsném kontaktu s přírodou, poezií, a lidskou duší.

Srdečně Vás zveme!

Více informací

Viennese Tuning Times

Soubor Viennese Tuning Times se skládá z tria až kvarteta klasických hudebníků – zpěv soprán a mezzosoprán, historický violon a viola. Soubor vystupuje s širokým repertoárem klasické hudby od baroka po klasicismus. Pěvecké árie s duchovní i světskou tématikou jsou střídány s instrumentálními duety a koncerty historického violonu v doprovodu violy. Vystoupení jsou provázena mluveným slovem k programu, interpretům i nástrojům, zejména k historickému violonu. 

Sebastian Brettfeld – historický violon 

Je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Vystupuje jako sólista na kontrabas a historický violon, sólově koncertoval s Janáčkovou filharmonii Ostrava, Filharmonii Gustava Mahlera Jihlava, Hanáckým symfonickým orchestrem a dalšími a je laureátem mezinárodních soutěží v České republice a v Polsku. Zabývá se také metodikou výuky hry a je autorem 8. svazkové Školy hry na kontrabas. Upravuje a aranžuje díla klasické hudby, zejména z období baroka a klasicismu.  Do současné doby je registrovaným autorem více než 150 publikací. Působí ve Filharmonii Gustava Mahlera v Jihlavě, Moravském komorním orchestru a různých barokních orchestrech. Je zakladatelem souboru Viennese Tuning Times a zaměřuje se zejména na interpretaci barokní a klasicistní hudby na historický violon v dobovém „vídeňském ladění“.

Iva Táborská - mezzosoprán

Studuje zpěv na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Věnuje se převážně koncertní činnosti – sólově zpívala s Filharmonií Brno, či Czech Ensemble Baroque, s nímž pravidelně vystupuje např. v operních představeních na Hudebním festivalu Znojmo apod. Dále vystupuje např. na  Olomouckých barokních slavnostech, Concentus Moraviae, Janáček Brno a mnoha dalších. V kamenném divadle debutovala roku 2021 v roli Anděla v jevištním provedení Haydnova Stvoření ve Slezském divadle Opava v nastudování Olivera Dohnányiho. Pro Divadlo na Orlí v Brně nastudovala role Ottona(C. Monteverdi – Korunovace Poppey) či Marty (O. Mácha – Polapená nevěra). Jako členka Pražského filharmonického sboru zpívala pod taktovkou Semjona Byčkova, Tomáše Netopila a dalších významných dirigentů. V loňském roce, na základě úspěchu v zahraniční soutěži podnikla turné s Monteverdiho operou Orfeo po Itálii se zakončením v řeckých Aténách. Je rovněž členkou komorního souboru Viennese Tuning  Times a obohacuje soubor širokým repertoárem od baroka po romantismus.

Ariana Suleiman Shakh – viola

Je absolventkou Janáčkovy akademie múzických umění Brno. Je členkou orchestru Národního divadla Brno, členka Orchestrální akademie Filharmonie Brno a členkou a sólistka komorního souboru Viennese Tuning Times se zaměřením na barokní a klasicistní hudbu. Jako sólistka také například vystupovala v cyklu Mladá krev Orchestrální akademie Filharmonie Brno a dále také jako sólistka a vedoucí skupiny viol vystupovala se  symfonickým orchestrem Vasiljevský ostrov na turné v Německu, Francii, Nizozemsku, Belgii a také na Mezinárodním hudebním festivalu SCL v Alicante ve Španělsku. Je také absolventkou Letní hudební akademie Mürren ve Švýcarsku.

Violon

Violon, předchůdce kontrabasu se používal zejména v období baroka a klasicismu.  Violon se svým kvart-terciálním akordickým „Vídeňským laděním“ (A, D, Fis, A,) zněl plně, bohatě a libozvučně, nebylo však snadné na něj hrát ve všech tóninách a od druhé poloviny 19. století byl již nahrazen univerzálnějším kontrabasem s laděním kvartovým (E A D G). Všechny klasicistní kompozice však musely být poté bohužel zredukovány a přepsány, protože jinak by je nebylo možné na současných kontrabasech hrát. Dobová interpretace na historický violon vrací zpět původní nezredukovanou krásu hudby jak zněla v době svého vzniku.

Speciální host Giordano Farina je laureátem – vítězem mezinárodních soutěží: Evropská pěvecká soutěž Spoleto 2017; Soutěž Musica Sacra 2021; Soutěž Let’s sing 2021; Soutěž Città di Sesto San Giovanni 2014.  Zpíval jako sólista v italských a evropských divadlech Teatro Verdi di Trieste; Teatro San Carlo di Napoli; Slezské divadlo Opava; Teatro Verdi di Pisa; Teatro Goldoni di Livorno; Teatro del Giglio di Lucca; Auditorium Parco della Musica di Roma; Teatro Nuovo Giancarlo Menotti di Spoleto; Teatro Morlacchi di Perugia; Teatro Rendano di Cosenza; Immling Festival atd… Zpíval role Don Basilio, Timur, Banco, Rocco, Mefistofele (koncert); Don Pasquale; alidoro; Figaro a Bartolo (Le nozze di Figaro); Masetto a Commendatore; Dulcamara; Nonancourt; Zuniga; Angelotti; Uberto atd.…Pravidelně se věnuje také projektům zaměřeným na barokní a oratorní repertoár.

Jeho vystoupení se vyznačují hlubokým prožitkem, kultivovaným projevem a mimořádnou uměleckou přesvědčivostí, která oslovuje publikum napříč Evropou.