Viennese Tuning Times v Brně na křídlech baroka a klasicismu
pátek 10. října od 19:00Radnice Brno-střed, Brno
Viennes Tuning Times: V Brně na křídlech baroka a klasicismu s italským charismatem.
V pátek 10. října 2025 v 19 hodin se koncertní sál radnice městské části Brno-střed promění v hudební svatyni baroka a klasicismu. Komorní soubor Viennese Tuning Times nabídne večer okouzlujících árií a virtuózních skladeb z pokladnic starých mistrů, jakými byli Vivaldi, Händel, Bach, Mozart, Dittersdorf či Sperger.
Večer bude mít hned několik vrcholů.
Tím prvním bude setkání dvou výrazných pěveckých osobností – mezzosopranistky Ivy Táborské, stálé členky souboru, a speciálního hosta, italského basisty Giordana Fariny.
Iva Táborská, výrazná pěvkyně české barokní scény, zaujme svým uhrančivým, temně zbarveným hlasem, výrazovou citlivostí a hlubokým prožitkem. Její pěvecké výkony mají silný emocionální rozměr, kterým si získává srdce posluchačů.
Giordano Farina, sólista renomovaných scén jako Teatro San Carlo di Napoli
či Teatro Verdi di Pisa a držitel ocenění z prestižních mezinárodních soutěží (například Spoleto, Musica Sacra, Let’s Sing), je vyhledávaným interpretem nejen operních rolí,
ale i barokního a duchovního repertoáru. Jeho hluboký hudební výraz, kultivovaný projev
a mimořádná umělecká přesvědčivost se přidají k pěveckým vrcholům večera.
Iva Táborská a Giordano Farina se také mimo jiné spojí k vřelému závěru večera provedením slavného duetu Là ci darem la mano z opery Don Giovanni Wolfganga Amadea Mozarta.
Dalším z vrcholů večera bude instrumentální – sólové provedení Koncertu č. 1 pro violon Karla Ditterse von Dittersdorf, díla plného šarmu, brilance a klasicistní elegance. Na dnes již neoprávněně téměř zapomenutý historický violon
jej předvede Sebastian Bretfeld, specialista na tento nástroj a dobovou interpretaci.
Jeho hra se vyznačuje jemným frázováním, stylovou čistotou a výrazovou hloubkou. Specifické „Vídeňské“ ladění violonu (A–D–Fis–A) navrací hudbě 17. a 18. století její přirozenou původní barvu, měkkost a zvukovou krásu.
Neméně poutavým momentem večera bude také virtuózní duet pro violon a violu Johannese Matthiase Spergera – dílo, které v podání Sebastiana Bretfelda
na historický violon a Ariany Suleiman Shakh, sólistky souboru na violu, nabídne posluchačům jemně vystavěný dialog plný hravosti, jemné souhry a melodické krásy.
Kvarteto mezzosoprán – bas – viola – historický violon představí program doplněný mluveným slovem, které publiku přiblíží nejen obsah jednotlivých skladeb. Viola i violon znějí v souzvuku s lidským hlasem překvapivě barevně, jemně a přitom výrazově bohatě, čímž vytvářejí autentický prostor pro hudební sdělení i emocionální prožitek.
Koncert nabídne výjimečný hudební zážitek s výpravou do světa 17. a 18. století, kdy se hudba rodila v těsném kontaktu s přírodou, poezií, a lidskou duší.
Srdečně Vás zveme!
Viennese Tuning Times
Soubor Viennese Tuning Times se skládá z kvarteta klasických hudebníků – zpěv soprán a mezzosoprán, historický violon a viola. Soubor vystupuje s širokým repertoárem klasické hudby od baroka po klasicismus. Pěvecké árie s duchovní i světskou tématikou jsou střídány s instrumentálními duety a koncerty historického violonu v doprovodu violy. Vystoupení jsou provázena mluveným slovem k programu, interpretům i nástrojům, zejména k historickému violonu.
Sebastian Brettfeld – historický violon
Je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Vystupuje jako sólista na kontrabas a historický violon, sólově koncertoval s Janáčkovou filharmonii Ostrava, Filharmonii Gustava Mahlera Jihlava, Hanáckým symfonickým orchestrem a dalšími a je laureátem mezinárodních soutěží v České republice a v Polsku. Zabývá se také metodikou výuky hry a je autorem 8. svazkové Školy hry
na kontrabas. Upravuje a aranžuje díla klasické hudby, zejména se zaměřením na období klasicismu. Do současné doby je registrovaným autorem více než 150 publikací. Působí ve Filharmonii Gustava Mahlera v Jihlavě, Moravském komorním orchestru a různých barokních orchestrech. Je zakladatelem souboru Viennese Tuning Times se zaměřením zejména na interpretaci klasické hudby na historický violon v dobovém „vídeňském ladění“.
Iva Táborská - mezzosoprán
Studuje zpěv na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Věnuje se převážně koncertní činnosti – sólově zpívala s Filharmonií Brno, či Czech Ensemble Baroque, s nímž pravidelně vystupuje např. v operních představeních na Hudebním festivalu Znojmo apod. Dále vystupuje např.
na Olomouckých barokních slavnostech, Concentus Moraviae, Janáček Brno
a mnoha dalších. V kamenném divadle debutovala roku 2021 v roli Anděla v jevištním provedení Haydnova Stvoření ve Slezském divadle Opava v nastudování Olivera Dohnányiho. Pro Divadlo na Orlí v Brně nastudovala role Ottona
(C. Monteverdi – Korunovace Poppey) či Marty (O. Mácha – Polapená nevěra). Jako členka Pražského filharmonického sboru zpívala pod taktovkou Semjona Byčkova, Tomáše Netopila a dalších významných dirigentů. V loňském roce, na základě úspěchu v zahraniční soutěži podnikla turné s Monteverdiho operou Orfeo po Itálii se zakončením v řeckých Aténách. Je rovněž členkou komorního souboru Viennese Tuning Times a obohacuje soubor širokým repertoárem od baroka po romantismus.
Ariana Suleiman Shakh – viola
Je absolventkou Janáčkovy akademie múzických umění Brno. Je členkou orchestru Národního divadla Brno, členka Orchestrální akademie Filharmonie Brno a členkou a a sólistka komorního souboru Viennese Tuning Times se zaměřením na barokní a klasicistní hudbu. Jako sólistka také například vystupovala v cyklu Mladá krev Orchestrální akademie Filharmonie Brno a dále také jako sólistka a vedoucí skupiny viol vystupovala se symfonickým orchestrem Vasiljevský ostrov na turné v Německu, Francii, Nizozemsku, Belgii a také na Mezinárodním hudebním festivalu SCL v Alicante ve Španělsku. Je také absolventkou Letní hudební akademie Mürren ve Švýcarsku.
Violon
Violon, předchůdce kontrabasu se používal zejména v období baroka a klasicismu. Violon se svým kvart-terciálním akordickým „Vídeňským laděním“ (A, D, Fis, A,) zněl plně, bohatě a libozvučně, nebylo však snadné na něj hrát ve všech tóninách a od druhé poloviny 19. století byl nahrazen univerzálnějším kontrabasem s laděním kvartovým (E A D G). Všechny klasicistní kompozice však musely být poté bohužel zredukovány a přepsány, protože jinak by je nebylo možné na současných kontrabasech hrát. Dobová interpretace na historický violon vrací zpět původní nezredukovanou krásu klasické hudby jak zněla v době svého vzniku.
Speciální host Giordano Farina je laureátem – vítězem mezinárodních soutěží: Evropská pěvecká soutěž Spoleto 2017; Soutěž Musica Sacra 2021; Soutěž Let’s sing 2021; Soutěž Città di Sesto San Giovanni 2014. Zpíval jako sólista v italských a evropských divadlech Teatro Verdi di Trieste; Teatro San Carlo di Napoli; Slezské divadlo Opava; Teatro Verdi di Pisa; Teatro Goldoni di Livorno; Teatro del Giglio di Lucca; Auditorium Parco della Musica di Roma; Teatro Nuovo Giancarlo Menotti di Spoleto; Teatro Morlacchi di Perugia; Teatro Rendano di Cosenza; Immling Festival atd… Zpíval role Don Basilio, Timur, Banco, Rocco, Mefistofele (koncert); Don Pasquale; alidoro; Figaro a Bartolo (Le nozze di Figaro); Masetto a Commendatore; Dulcamara; Nonancourt; Zuniga; Angelotti; Uberto atd.…Pravidelně se věnuje také projektům zaměřeným na barokní a oratorní repertoár.
Jeho vystoupení se vyznačují hlubokým prožitkem, kultivovaným projevem a mimořádnou uměleckou přesvědčivostí, která oslovuje publikum napříč Evropou.