Předprodej byl ukončen

Tvrdý / Havelka
KONCERT / Hudba – Pop, Punk, Rock

Tvrdý / Havelka

středa 29.7.2015 od 20:00
Cargo Gallery - Náplavka, Praha

O akci

O projektu

/hudba k filmu Listopad

Martin Tvrdý alias Bonus a Václav Havelka z kapely Please The Trees dostali nabídku pracovat na hudbě k filmu Listopad amerického režiséra Garyho K. Griffina, který dle scénáře Arnošta Lustiga vypráví příběh středoškoláků dospívajících v totalitním Československu na konci 80. let. Ve scénické hudbě Tvrdý s Havelkou využili nejdříve samply písní skupiny Garáž, jejichž autorem je Mejla Hlavsa, poté zpracovali dobové písně dalších autorů a nakonec vznikl samostatný projekt… 
 

/ námět projektu

U nás v garáži Při procházení množstvím dobové hudby nakonec Tvrdý a Havelka společně s koproducentem Ondřejem Šturmou vybrali sérii písní českého undergroundu, punku a nové vlny, které se staly předlohou nového konceptu. Garáž, Psí vojáci, Michael’s Uncle, Dybbuk a Panika nebo Hrdinové nové fronty, Dr. Max, Soubor tradičního popu a Půlnoc. Na motivy jedenácti písní těchto někdejších kapel vzniklo nové album U nás v garáži, které vyjde 6. listopadu 2014 jako společný vydavatelský počin Polí5 a Indies Happy Trails…

 

/ nadčasovost

Všechny vybrané písně mají překvapivě aktuální texty. Byla to ostatně jedna z podmínek. Dvojice “nových autorů” musela vnímat výpověď jako svou vlastní. V textech najdete spojení, jež se vryjí do paměti, protože ten pocit je stále platný: „Svět se posral – my stále hledáme štěstí – bejt s tebou sou dobrý časy – pocity jak žiletky – duše má je propast černá – ale čert to vem…“  Pocity a výpovědi mají ale nový kontext, a to nejen estetický. Novou úpravou dostávají v některých případech i nový smysl, nebo se prohlubuje a aktualizuje ten


/ převrat v estetice

Martin Tvrdý zde zároveň v roli producenta navazuje na své sólové elektronické EP Neprodejné a vytváří písním minimalisticky jemný, avšak velmi nekompromisní základ i strukturu. I nové album je stejně jako původní underground v některých pasážích ohlušující, avšak představuje výrazný odklon od tehdejší rockové estetiky – novou citlivost, v níž se přirozeně pojí s velmi intuitivním, křehkým i ledabylým zpěvem Václava Havelky, jenž na svých dosavadních projektech dosud zpíval především anglicky. Projekt nebyl zamýšlen jako politická výpověď. Spíše než o společenský převrat tu tedy jde o převrat osobní. Ve výsledné kolekci se podařilo zachovat bezprostřednost originálů. Vrstvené vokály a mnohdy závažná nebo tajemná atmosféra jakoby představovala jakousi zamlženost období konce 80. let vnímaného ze současnosti…


/ svoboda

Dvojice k projektu přistoupila naprosto svobodně. Oba hudebníci jsou mladší než hrdinové filmu Listopad a původní písně tedy soundtrack jejich dospívání netvořily. Nové úpravy, i když s respektem, vznikly bez piety a sentimentu, s odvahou vyjádřit současnou zkušenost. Nejedná se proto o klasické cover-verze, ale spíše o celkové přestavby, nové úpravy ve změněném režimu. Originál v některých případech poznáte snad jen podle textu. Bubny byly nahrazeny elektronickými beaty, klasické nástroje samplery, syntezátory a počítačem. Kytary se ozývají jen místy a velmi citlivě. Vokály se vrství a prorůstají šumy a samply. Celý projekt drží velmi pevně pohromadě jednotným zvukem jako jedna současná autorská výpověď…