Naši přátelé Brahms & Dvořák & Avery Morris
úterý 24. června od 19:30Koncertní sál Pražské konzervatoře, Praha
Komorní orchestr Akademie Praha Vás zve na svůj tradiční výroční koncert, na němž zazní díla od A. Dvořáka a J. Brahmse.
Na programu:
Johannes Brahms (1833-1897): Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 77
--------------------------------------------------
Antonín Dvořák (1841-1904): Symfonie č. 8 G dur "Anglická", op. 88
Spoluúčinkují:
Avery Morris (USA) - housle
Komorní orchestr Akademie Praha
Dirigent: Pavel Hryzák
Komorní orchestr Akademie Praha (KOA) byl založen v r. 1987 při Československé akademii věd, jejíchž několik vědeckých pracovníků - amatérských hudebníků a milovníků komorní hudby- stálo u jeho zrodu. Postupně se KOA rozrůstal (převážně o další vyspělejší amatéry, ale i o studenty či učitele hudby) až do dnešní podoby čítající cca 40 stálých členů. Od roku 2004 je šéfdirigentem a uměleckým vedoucím Pavel Hryzák.
https://www.youtube.com/@KOAPraha
Avery Morris je americkou houslistkou a doktorandkou na Stony Brook University, která v roce 2023/2024 absolvovala Fulbrightův prestižní stipendijní program v ČR na HAMU, v rámci kterého se zaměřila na výzkum Gideona Kleina, českého skladatele a umělce, který se po deportaci v r. 1941 do Terezína stal organizátorem tamějšího kulturního života.
V roce 2024 s Komorním orchestrem akademie provedla několik koncertů (Sibeliův houslový koncert, Beethovenův Trojkoncert pro housle, klavír a violoncello a další skladby), Prahu si zamilovala, a proto jsme nadšeni, že Avery Morris s námi provede slavný Brahmsův houslový koncert.
https://www.averyviolin.com/
Děti do 10 let vstup na koncert zdarma. Sál pro veřejnost otevřen od 19:00.
Johaness Brahms: Koncert pro housle a orchestr č. 77 D dur
Jednotlivé části:
Allegro non troppo
Adagio
Allegro giocoso, ma non troppo
---- přestávka ----
Antonín Dvořák: Symfonie č. 8 G dur "Anglická", op. 88 B 163 (1889)
Jednotlivé části:
Allegro con brio
Adagio
Allegretto grazioso - Molto vivace
Allegro, ma non troppo
Slovo o programu:
Brahmse a Dvořáka – autory děl na programu dnešního koncertu – poutalo ob-
divuhodné dlouholeté a pevné přátelství, jež se zrodilo navzdory nerovným okol-
nostem v tehdejší habsburské monarchii a jež po dvaceti letech násilně přeru-
šila teprve smrt staršího z nich. Vzájemná náklonnost, úcta a vědomí jisté tvůrčí
spřízněnosti obou těchto velkých umělců byly rozhodující, bez ohledu na národ-
nostní rozdílnost. Brahms, starší o osm let, byl Dvořákovým „objevitelem“, zpo-
čátku i jakýmsi patronem a učinil zásadní počáteční krok k vytvoření podmínek
pro rozvoj Dvořákovy později světové proslulosti.
Johannes Brahms byl vnímán jako završitel německé klasické hudební tradice
založené Haydnem, Mozartem a Beethovenem. Byl „klasicistou“ vědomým, jeho
tvůrčí doménou byla především komorní a symfonická hudba; vytvořil celkem
120 opusů. Tehdejší romantické proudy i pokusy o „hudbu budoucnosti“ pře-
vážně ignoroval. Měl smysl pro německou lidovou píseň a často z ní také čerpal.
Ve svém díle, jehož podstatná část se stále aktivně udržuje na koncertním re-
pertoáru dodnes, mistrně uplatňoval jak bachovský cit pro polyfonii, tak beetho-
venský smysl pro provedení; a „když se mu zachtělo“, dokázal být při tom stejně
lyrický, jako zdánlivě „pokrokovější“ romantičtí skladatelé. Koncert pro housle
a orchestr D dur, op. 77, který dodnes patří k nejvýznačnějším a nejznámějším
dílům světové houslové literatury vůbec, komponoval v létě roku 1878, tehdy
45-letý, na vrcholu tvůrčích sil i světového věhlasu. Bylo to během několikamě-
síčního pobytu v letovisku Portschach na břehu jezera Wörthersee v rakous-
kých Korutanech (tedy tamtéž, kde rok před tím skládal i svou Druhou symfonii,
jež bývá někdy k tomuto Houslovému koncertu připodobňována jako „sester-
ská“). V obou dílech se totiž obdobně zrcadlí skladatelovy dojmy a nálady při
toulkách po krásném okolí jezera Wörthersee či při výletech do nedalekých ob-
lastí Solnohradska. Brahms prý zpravidla vše, co při dopolední procházce v du-
chu zkomponoval, po příchodu domů hned pečlivě zapsal. Sólový part záměrně
koncipoval tak, aby s orchestrem vyváženě souzněl v harmonickém celku. Tato
koncepce se zásadně odlišovala od dřívějších instrumentálních koncertů,
v nichž sólista výrazně dominuje, jako např. v koncertu Mendelssohnově, natož
pak v koncertech vysloveně virtuózního typu (Paganini či Liszt apod). Forma je
tu v zásadě klasická, naplněna ovšem novým obsahem, v němž se jedinečně
prolíná lyričnost vjemů z okolní přírody s romantickou dramatičností instrumen-
tálního projevu. Houslový koncert měl původně čtyři věty, Scherzo však bylo poz-
ději vyňato a vloženo do rovněž slavného Klavírního koncertu č. 2 B dur, op. 83.
Ke kompozici Houslového koncertu se Brahms odhodlal z podnětu svého dlou-
holetého přítele, proslulého maďarského houslisty Josepha Joachima (1831 –
1907), jehož pak také požádal o odborné připomínky a pomoc ve speciálních
instrumentálních otázkách. O těch prý spolu vedli dlouhé diskuse i korespon-
denci a v tomto smyslu prý došlo i k Joachimovým „vylepšením“ (např. pokud
šlo o komplikované dvojhmaty, trojhmaty, lámané akordy apod.). Joachimovi byl
též koncert věnován a on jej též 1. ledna 1879 v Lipsku osobně premiéroval.
Kritika v novinách Leipziger Nachrichten tehdy uvedla: „Mladý Mistr Brahms si
skutečně nemohl dát menší úkol, než svému příteli Joachimovi nabídnout příle-
žitost k ovacím, jež jeho vysoké úrovni odpovídají, tzn. že musel vytvořit takové
dílo, které by oba největší houslové koncerty, Beethovenův a Mendelssohnův
dostihlo. Připouštíme, že jsme jejich společné řešení očekávali trochu s buše-
ním srdce... A jakou radost jsme pak zažili! Brahms takové dílo „do třetice“ (s
oběma výše jmenovanými) vytvořit dokázal.“ Ačkoliv zpočátku většina význam-
ných i velmi schopných houslistů označovalo toto dílo za „nehratelné“ (např.
Henryk Wieniawski, 1835 – 80), nebo se jej hrát zdráhalo (např. Pablo de Sara-
sate, 1844 – 1908), díky především Joachimově aktivitě se koncert poměrně
rychle rozšířil po celé Evropě a zaujal své pevné místo mezi „oběma výše jme-
novanými největšími“. Pro své nesporné všestranné kvality se stal jedním z pilířů
světové houslové literatury i neodmyslitelnou součástí repertoáru každého kon-
certního sólisty. I když technické problémy se jeho interpreti postupně naučili
zvládat, vysoká hudebně výrazová náročnost díla zůstává věčnou výzvou uměl-
cům všech generací, i těch budoucích.
Antonín Dvořák komponoval svou Symfonii č. 8 G dur, op. 88 „Anglickou“
během léta a počátkem podzimu roku 1893), z větší části na svém letním sídle
ve Vysoké u Příbramě. Venkovské prostředí, kde se Mistr cítil nejlépe, se odráží
v celkovém vyznění díla, z něhož sálá skladatelův obdiv k přírodě a jeho niterné
zakotvení ve slovanské, především ovšem české lidové hudbě. V pestrém sledu
se tu působivě prolínají obdivuhodné proměny hudebních nálad a idylických ob-
razů, a to prostřednictvím originálních a jedinečných kombinací hudebních vý-
razových prostředků – od lyrických, tanečních a pochodových motivů až po ši-
roké dramaticky vypjaté hudební plochy.
Osmá symfonie poprvé zazněla 2. února 1890 v pražském Rudolfinu na
jednom z tzv. Populárních koncertů pořádaných Uměleckou besedou.
Skladatel dílo sám dirigoval, stejně jako jeho druhé provedení, které se
uskutečnilo 24. dubna téhož roku v Londýně při koncertu tamní Filharmo-
nické společnosti v St. James’s Hall. Obě tato provedení byla úspěšná –
jak u obecenstva, tak u kritiky. V anglickém tisku byl tehdy Dvořák dokonce
označen za jediného z žijících skladatelů, který je schopen dále tvořivě
rozvíjet Beethovenův symfonický odkaz (např. „...ten jediný, ačkoli se
stejně jako Brahms snaží držet Beethovenovy školy, je schopen přinést
do symfonie zřetelně nový prvek“). Mistr pak symfonii osobně dirigoval
ještě několikrát: 7. listopadu 1890 ve Frankfurtu nad Mohanem, 15. června
1891 na univerzitě v Cambridge, 12. srpna 1893 na tzv. Českém dnu
během světové výstavy v Chicagu a 19. března 1896 znovu v Londýně. O
uvádění na evropská pódia se zasloužil zejména významný rakouský diri-
gent Hans Richter (1843 – 1916), neúnavný propagátor Dvořákovy hudby,
který poprvé symfonii zařadil na program koncertu Vídeňských filharmo-
niků 4. ledna 1891. Dvořák se tehdy právě ujímal profesury na pražské
konzervatoři, a tak se tato vídeňská premiéra Osmé symfonie musela ode-
hrát bez něho; Brahms však u toho nadšení, jež vzbudila, byl.
Někdy od dob vzniku Osmé symfonie Brahms usiloval o získání Dvořáka
pro vídeňskou konzervatoř, aby – jak pravil – „...Dvořák vylepšil to, co ve
Vídni pokazili jiní“. To se mu nepodařilo, ačkoliv později dokonce Dvořá-
kově rodině k „přesídlení“ do Vídně šlechetně a nezištně nabídl své vídeň-
ské domy; Dvořák poděkoval s tím, že „...se v Čechách narodil a v Če-
chách zůstane“; jejich přátelská pouta to však nikterak nenarušilo. Když
Brahms zemřel, na jeho pohřbu 6. dubna 1897 v průvodu za jeho rakví krá-
čel i Dvořák. A v listopadu téhož roku byl pak Dvořák namísto Brahmse
jmenován členem státní komise pro hudební stipendia, v jejímž rámci Bra-
hms před dvaceti lety podnítil jeho vzestup ke světové slávě.